Gjennomslag i landbrukspolitikken

Norge trenger en en retning innen landbruket. Nord-Fron Arbeiderparti skal være en pådriver for å få en god landbrukspolitikk. På årsmøtet i Oppland Arbeiderparti fikk vi fullt gjennomslag for vårt forslag til uttalelse innen landbruk.

Til årsmøtet i Oppland Arbeiderparti sendte vi inn en lang og fyldig uttalelse. Denne uttalelsen er bakt inn i den endelige uttalelsen fra fylkespartiet.

Oppland Arbeiderparti vedtok følgende uttalelse:

Norge har gjentatte ganger blitt kåret til verdens beste land å bo i. Det skyldes blant annet at vi har tatt hele landet i bruk. Samspillet som formet det moderne Norge, mellom by og land, er levende. Det er ingen selvfølge. Det er et resultat av en aktiv landbrukspolitikk som gjennom flere tiår har lagt grunnlaget for et allsidig landbruk.

Det norske landbruket er i dag mangfoldig med en variert bruksstruktur som er sårbar for deregulering og sentraliserende tiltak.

Oppland Arbeiderparti vil ha et sterkt og bærekraftig landbruk. Det er viktig å legge til rette for tiltak som øker verdiskapingen og matvareproduksjonen. Bærebjelkene som ligger i jordbruksavtalen, importvernet, eiendomslovgivningen og markedsordningene, har tjent oss godt og skal ligge fast.

Oppland Arbeiderparti mener at Høyre og Frp føre jordbruket i feil retning. Innholdet i landbruksmeldinga (Meld. St. 11 (2016–2017) – «Endring og utvikling — En fremtidsrettet jordbruksproduksjon») er på kollisjonskurs med lokalmiljø over hele landet, gardbrukere, flertallet på Stortinget og ikke minst forbrukerne. Oppland Arbeiderparti er derfor kritisk til landbruksmeldinga som Landbruks- og matdepartementet har lagt fram.

Denne meldinga favoriserer de største bruka og Norge vil få et jordbruk der de største gardsbruka vinner fram på bekostning av de mindre. Økt sentralisering og større bruk vil ikke bidra til mer bærekraftig produksjon på norske ressurser. Noe av det mest bekymringsfulle er forslaget om å kutte antallet melkekvoteregioner. En reduksjon av melkekvoteregioner fra 19 til 10 vil føre til nedbygging av grasbasert melkeproduksjon i distriktene, mens kraftforbasert melkeproduksjon i sentrale strøk vil øke. Det vil gjøre det vanskeligere å opprettholde at aktivt jordbruk over hele landet, og det vil gjøre norsk jordbruk enda mer kraftforavhengig.

Et annet alvorlig grep i landbruksmeldinga er at Regjeringa angriper markedsordningene. Flere av ordningene er tenkt fjerna eller endra. Dette gjelder innenfor områder som eksempelvis geitehold, potet, svinekjøtt, egg og korn. Markedsordningene i jordbruket har sørga for at bønder får tilnærma lik pris for produkta sine uavhengig av hvor produksjonen har foregått. Dette har også vært med på å sikre at den norske forbrukeren har fått en jevn leveranse av ren og trygg mat. En endring slik meldinga legger opp til vil føre til økt sentralisering og det vil føre til usikkerhet for produsentene som ikke har noen garanti for omsetning for varene sine.

Manglende forutsigbarhet og sikkerhet vil ikke bidra til å gjøre bondeyrket mer attraktivt, noe som igjen kan føre til manglende rekruttering og fallende produksjon i distrikts- og småskalajordbruket.

Oppland Arbeiderparti er ikke bare opptatt av økt matproduksjon, men også at matproduksjonen i større grad må foregå på norske ressurser. Økt sentralisering og større bruk med høyere produksjonskrav vil ikke bidra til mer bærekraftig produksjon på norske ressurser. Med stadig høyere krav til produserte kilo og liter er det og et faktum at det blir et press på dyrevelferden.

Oppland Arbeiderparti er opptatt av at god dyrevelferd må være bærebjelken i all animalsk produksjon. Landbruket er en av de viktigste næringene i Oppland der vi har mange viktige arbeidsplasser. Samtidig bidrar næringa til å skape arbeidsplasser som er relatert til jordbruket. Alle nyter godt av matproduksjon basert på egne og lokale ressurser. Det handler om både matsikkerhet, bosetting i hele landet og et rikt kulturlandskap.

Distriktskommunene i Oppland har mange konkurransefortrinn. Med stabilt klima og store muligheter i fjell- og utmark er det viktig å legge til rette for en variert bruksstruktur. Utmarksbeitet er en viktig ressurs, som må ivaretas og styrkes. Landbruksmeldinga bidrar ikke til det fordi den legger opp til økt sentralisering av produksjon og en ytterligere strukturdreining i retning av enda større bruk.

Skogbruk.

Innlandet er landets største og viktigste skogregion, og dermed et nasjonalt tyngdepunkt innen skogbruk og treindustri. Innlandet står for 45 prosent av hogsten i norske skoger, og har landets største industrimiljø knyttet til produksjon av trelast, plater, limtre og trehus.

Ved Den betydelige innsatsen fjellstyrene gjør for å stimulere til et aktivt friluftsliv for store befolkningsgrupper, avspeiles ikke i systemet for finansiering av fjellstyrene. Oppland Arbeiderparti mener det skal sikres en grunnfinansiering av fjellstyrene med et statlig tilskudd over statsbudsjettet.

Ved å utvikle skognæringen enda mer, kan innlandet flerdoble verdiskapningen fra skogbruket i Innlandet. For å oppnå bedre produktivitet og lønnsomhet, er det helt avgjørende å forbedre transportsystemet både på veg og jernbane. Vi har stort potensiale i økt bruk av trematerialer og treprodukter i byggenæringen.

Oppland Arbeiderparti vil ha en forsterket satsing på å utvikle nye og klimavennlige byggeløsninger. Et nasjonalt senter for bioøkonomi, kan bidra i utvikling av produkter og kommersialisering som framstår som lovende. Det kan være biokjemikalier, fôrprodukter basert på trevirke, biodrivstoff og biokull. Oppland Arbeiderparti mener at slike forsknings- og utviklingsprosjekter, kan knyttes til det sentrale bioøkonomisenteret som er foreslått av Arbeiderpartiet. For å ta ut potensialet mener Oppland Arbeiderparti at det er nødvendig å fremme en utvikling som sikrer balanse mellom økt skogproduksjon og avvirkning og anvendelse gjennom ulike former for industriell bearbeiding.

Oppland Arbeiderparti vil:

- Økt sjølforsyningsgrad i takt med befolkningsveksten. Bidra til å øke matproduksjonen i distrikta i tråd med nasjonale føringer, og stimulere til økt matproduksjon basert på norske ressurser.

- Styrke jordvernet, blant annet ved å utvikle positive virkemidler for å få kommuner til å planlegge med minst mulig omdisponering av matjord.

- Flest mulig gardsbruk skal sikres uavhengig av størrelse.

- Legge til rette for økt lønnsomhet i hele verdikjeden for norsk mat og redusere inntektsgapet mellom jordbruket og andre i samfunnet. Gardbrukere skal sikres en lønnsutvikling kronemessig på linje med andre yrkesgrupper.

- Redusere bruken av importert råstoff til bruk i kraftfor til et minimum.

- Økt fokus på kompetanse, kvalitet og forsking i hele verdikjeden.

- Legge til rette for utvikling og bruk av ny teknologi og innovasjon i jordbruket.

- Sikre rammebetingelser og forutsigbarhet i jordbrukspolitikken som gir trygghet for at det kan investeres i næringa.

- Opprettholde ordninger som markedsregulering, toll og importvern for å sikre norsk produserte varer. Når eksportstøtten fases ut fram mot 2020, må det på plass tiltak som kompenserer slik at norsk matproduksjon øker, ikke reduseres.

- Sikre en fortsatt god avløser ordning som gir gardbrukeren nødvendig fri og fritid. Jordbruk over hele landet forutsetter et sterkt importvern. Det er avgjørende for å øke matproduksjon basert på norske ressurser.

- Satse på klyngene innenfor den grønne bioøkonomien, inkludert forskning, utvikling og kommersialisering.

- Utvikle strategier for produktutvikling og økt eksport av rene norske produkter av høy kvalitet.

- Sikre at vi i framtida kan ha et landbruk som er basert god dyrevelferd.

- Slakteristrukturen skal opprettholdes og styrkes. Det bør legges mer til rette for mobile slakterier.

NEI TIL HELGESENS ULVEFORSLAG

Oppland Arbeiderparti tar sterk avstand fra forslaget fra klima- og miljøverndepartementet om å endre naturmangfoldloven. Stortinget har vedtatt et bestandsmål som er innenfor både Bernkonvensjonen og naturmangfoldloven. Derfor mener Oppland Arbeiderparti at ulveforliket kan gjennomføres uten en lovendring. I stedet for å endre naturmangfoldloven, så kan saken løses ved å justere rovviltforskriften. Forskriften kan enkelt endres ved at det inntas en henvisning til naturmangfoldloven § 18 i sin helhet.

Lovendringsforslaget er et forøk på å sabotere ulveforliket. Oppland Arbeiderparti krever at Stortinget instruerer statsråd Helgesen til å gjennomføre ulveforliket. Bestandsmålet må legges til grunn og det må åpnes for lisensfelling nå før beitesesongen starter.

Jonas på gardsbesøk