Gratulerer Skåbu - dette har dere fortjent!

I dag åpnet den nye Skåbuvegen. En over 30 år lang kamp har endelig gitt resultater. Her kan du lese et utdrag fra talen som vår ordfører Rune Støstad holdt under åpningen:

Kjære alle sammen 

Gratulerer med dagen – gratulerer med ny veg! 

Dette er en stor dag. 

Først og fremst er dette en viktig dag for folk i Skåbu – men det er også en viktig dag for Nord-Fron. 

Dette handler først og fremst om trafikksikkerhet. Endelig får vi tryggere veg mellom Skåbu og Vinstra – det er noe som mange ildsjeler har jobba iherdig for i mange år. Men dette er også viktig for bosetting og reiseliv. 

Skåbu er Nord-Europas høyestliggende bosted. Med ny veg blir denne fjellbygda i jotunheimens forgård enda mer tilgjengelig – det er bra for både fastboende, for hytteinnbyggere og andre som vil besøke Skåbu. 

Vegen gjennom Høgberget vart bygd i 1907. Før dette gikk ferda over Åsane, der omkjøringsvegen har vært fram til i dag. Den fyrste som køyrde eit motorisert køyretøy gjennom Høgberget, var smeden Ole Pettersen på Vinstra. Han var skyssgut hos landhandlar Hvattum. 

I 1931 fekk Skåbu Samvirkelag konsesjon på lastebilkøyring mellom Vinstra og Skåbu. No kom biltrafikken i gang for alvor, og det tunge slitet med hest og kjerre oppetter dei bratte bakkane i Vinstradalen var slutt. Jon Westre frå Skåbu køyrde den fyrste postbilen i Vinstradalen frå 1931.  

Postruta kom i gang i 1890-åra, fyrst med apostlenes hester, så med postkjelke, barnevogn, øyk, motorsykkel, og altså bil frå 1931

Skåbuvegen har vært og er en svært viktig veg. I dag starter et nytt kapittel i en lang og spennende veghistorie. Det er fortsatt arbeid som gjenstår på Skåbuvegen – men i dag er det først og fremst dagen for å takke.Kampen for en tryggere skåbuveg er det først og fremst skåbyingene selv som har stått i front for. Og jeg vet at det har vært mange engasjerte og til dels hissige henvendelser fra ivrige skåbyinger til kommunehuset på Vinstra. 

En tid måtte det ha blitt vel mye mas. For en tidligere sentral politiker skal på ett tidspunkt ha kommet med forslag om å selge alt overfor Høgberget til gausdal. Det var selvfølgelig sagt på fleip – jeg er glad det ble med det...

Skåbu bygdautvalg har stått på i mange mange år – og arbeider fortsatt for tryggere skåbuveg. En av de som virkelig har stått på er Bernt Håkon Andresen. Han er dessverre ikke blant oss lenger, men det er viktig å hedre hans enorme innsats. Bernt Håkon kjempa for tryggere veg gjennom flere tiår.

Takk til alle skåbyinger som har jobba for tryggere veg – og takk for all tålmodighet. Takk også til de som bor langs vegen som har vært tålmodige – de har hatt en ekstra belastning nå under anleggsperioda.

Etter flommene i 2011 og 2013 engasjerte en foreldregruppe seg, og det ble gjennomført aksjoner med sperring av vegen slik at skolebussen ikke fikk kjøre vegen. 

Politisk er det også lagt ned en stor innsats for utbedring av Skåbuvegen. Alle ordførere gjennom de siste tiåra har jobba iherdig.Tidligere ordfører Gunnar Tore Stenseng må trekkes fram i denne sammenhengen. 

Jeg er også glad for at politisk ledelse i Oppland Fylkeskommune de siste årene har prioritert Skåbuvegen slik dere har gjort. Tusen takk til dere. Takk til Statens vegvesen, Oppland Fylkeskommune og entreprenøren (Veidekke) som har stått for arbeidet. 

Kjære alle sammen. 

Dette er en dag vi har sett fram til. Endelig kan vi kjøre i tunnell på denne strekninga – dette betyr mye, spesielt for de som kjører her hver dag. Opp gjennom åra vet vi at mange skåbyinger har kappkjørt fra Skåbu og ned til Vinstra. Nå blir det mulighet til å sette nye rekorder – jeg vil på det sterkeste fraråde den øvelsen. 

Gjør heller ikke som Anfinn Bryn på 1950 tallet – han rygga hele vegen i frobindelse med frakt av turbiner til Kamsfossen. 

Kjør riktig veg – kjør forsiktig - gratulerer med ny veg.

(takk til Ole Christian Risdal for historisk fakta)

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen og ordfører Rune Støstad sammen med mange blide barn på åpningsfest.