Jonas, Trygve og Erna er ikke på valg i høst

Leserinnlegg i Dølen 8. august 2019 - Håkon Hermansson

Valgkampåpning Nord-Fron Arbeiderparti

Høy valgdeltakelse er viktig. Det betyr at det er vi i fellesskap som bestemmer retningen for kommunen, og ikke bare litt over halvparten av oss. I Midt-Gudbrandsdalen stemte 59% av velgerne i kommunevalget i 2015. I Nord-Fron var det syv stemmer som avgjorde valget. Også i år kan det bli en håndfull velgere som avgjør hvem som skal styre kommunen din de neste fire åra.

Når profesjonelle politikere diskuterer er det lett å falle av i tiradene av tall, prosenter, lovforslag, og påstander om hvem som egentlig fremmet hvilke forslag for tre år siden. Men hverken Jonas, Trygve eller Erna er på valg i noen av våre kommuner denne høsten. De som står på valg her er naboene dine, venner, kollegaer, gamle skolekamerater eller kanskje en ekskjæreste fra ungdomstida. Folk som har pleietrengende slektninger på samme institusjon som dine, eller barn på samme skole som deg. Personer du møter på butikken, fotballbanen og arrangementer. Som deler mange av dine bekymringer, utfordringer og håp om et langt og godt liv i Gudbrandsdalen for seg og sine.

I Nord-Fron har Arbeiderpartiet som ambisjon å være støttespiller, tilrettelegger og talspersoner for alle de næringene som gir livsgrunnlag for folk i dalen - enten det er bygg, handel, jordbruk, reiseliv eller kultur. Vi vil gi alle barn og unge en trygg plass i fellesskapet vårt. Det gjør dem også robuste til å møte verden på egenhånd. Og etter å ha investert tungt i nye omsorgsbygg denne perioden, må vi nå styrke bemanningen og investere i de ansatte innenfor helse- og omsorg. For oss handler politikk om å bygge sterke fellesskap der alle har plass.

Alle partiene som stiller liste til valget har sine litt ulike visjoner for hvordan kommunen skal møte innbyggernes behov de neste fire årene. De kommende ukene vil du få tilsendt partiprogram og valglister i posten, møte listekandidater på valgkampstand, få roser eller bli påspandert vafler. Skum gjennom ett eller to programmer. Ta imot en kaffekopp og slå av en prat med kandidatene. Kumuler noen du tror kan bli en viktig stemme for deg i lokalpolitikken.

Du trenger ikke kjenne alle sakene og detaljene for å ha en mening hvem som best kan representere dine ønsker og ambisjoner for lokalsamfunnet de neste fire årene. Jeg håper flest mulig bruker stemmeretten sin i september. Da blir valgresultatet noe vi bestemte i fellesskap.