Rune og Jone har med seg Rigmor Aasrud på laget for støtte til Peer Gynt

Pressemelding 7. august 2019

Fv. Jone Elisabeth Strand, Rigmor Aasrud og Rune Støstad med den nye Snøhetta designede utendørsscenen ved Gålåvatnet i bakgrunnen.

Dølen skrev 11. juli om de varslede kuttene i støtten til Peer Gynt stevnet. Lørdag 3. august var stortingsrepresentant Rigmor Aasrud til stede på premieren av årets Peer Gynt forestilling ved Gålåvatnet sammen med blant andre ordfører i Nord-Fron Rune Støstad, og Arbeiderpartiet sin ordførerkandidat i Sør-Fron Jone Elisabeth Strand.

Aasrud har nå stilt formelt spørsmål til kulturminister Trine Skei Grande (V) om kutt i støtten til stevnet. «Peer Gynt-stevnet er en stor kulturell begivenhet i Gudbrandsdalen, Oppland og Norge. Stortinget er særskilt involvert gjennom nominasjonene til årets Peer Gynt. […] Et varsel om økonomisk utfasing av støtte skaper naturlig nok uro både i lokalsamfunnet og for de aktive og ansatte rundt Peer Gynt,» skriver hun.

Jone Elisabeth Strand sier hun på vegne av Sør-Fron er glad for å kunne vise Stortingsrepresentanten det som har blitt bygd opp stein for stein over mange år ved Gålåvatnet. «Henrik Ibsen spilles jevnlig av store teatere over hele verden. Men den viktigste og mest spektakulære forestillingen er den vi har her ved Gålåvatnet. Dette er teaterkunst i verdensklasse en verdensborger verdig».

Rune Støstad ba allerede i mars om et møte med kulturministeren for å diskutere fortsatt støtte fra kulturrådet til stevnet. Det fikk han ikke. «Jeg er utrolig glad for at vi har stortingspolitikere fra Oppland som kjenner regionen vår og tar på alvor hvor viktig dette er for oss. Peer Gynt stevnet har store økonomiske ringvirkninger, og bidrar til en verdiskapning på 80 millioner kroner årlig innenfor reiseliv, handel og til spillene selv. At kvaliteten og profesjonalitetsnivået på stykket nå brukes mot oss føles veldig urimelig. Vinstra og Sødorp er arnestedet for Ibsens Peer Gynt. Ved å ta fra oss den statlige støtten mister vi muligheten til å forvalte en av landets viktigste kulturarver og nasjonalskatter. Det er helt meningsløst. Derfor skal vi fortsatt kjempe for å beholde den statlige støtta. Her kommer vi aldri til å gi oss».

Kulturminister har foreløpig ikke besvart spørsmålet fra Rigmor Aasrud.